Ja, orsakerna kan ju variera men oftast handlar det om att träffa nya och gamla kunder. Visa upp sina produkter och tjänster samt eventuella nyheter.
En mässa är en gigantisk mötesplats där du under några intensiva dagar kan ha möten med kunder och leverantörer som kanske skulle ta dig både veckor och månader att besöka med vanliga förbokade företagsbesök.
[divider]
Vad ska man tänka på inför mässan då?
- Har du möjlighet så besök mässan du tänkt ställa ut på året innan.
- Fråga utställarna vilka erfarenheter de har av mässan.
- Titta på hur de andra montrarna är uppbyggda och vad som erbjuds.
- Fundera noga på hur du vill att ditt budskap ska nå ut.
- Boka din monterplats i god tid. Ju senare bokning desto dyrare blir det.
- Annonsering i samband med de olika marknadsföringsinstrument som de flesta mässor erbjuder kan vara ett smart och relativt kostnadseffektivt sätt att puffa för sin medverkan. Kom ihåg att annonser är en förhandlingsvara och ju närmare mässan man kommer desto billigare brukar annonsplatserna bli.
- Såklart kan du börja puffa för ditt mässdeltagande flera månader innan men ca tre veckor innan mässans start bör inbjudningar gå ut.
- Kanske har du lite olika kategorier av kunder och vill bjuda in dem på olika sätt?
- Hemsidan är ett bra ställe att placera information om sitt mässdeltagande. Gärna med länk till mässan så att dina besökare kan förregistrera sig. Ett smart sätt att nå ut med sin hemsida i samband med detta är att lägga en länk i sin mailsignatur som med ett enkelt klick för besökaren in på din hemsida och den information du har laddat där.
- Att ta fram en enkel flyer och dela ut är bättre att satsa på än en dyr företagspresentation. Det mesta hamnar i papperskorgen men något är bättre än inget.
- Saker att ge bort är alltid trevligt men ofta kostsamt och många besökare har som sport att plocka på sig ur montrarna utan att egentligen ha något som helst intresse för din affärsidé.
- Lite godis eller annat tilltugg är alltid bra att kunna bjuda på. En kall öl är alltid uppskattat men kolla noga upp den aktuella mässans bestämmelser runt alkoholhantering.
- Någon enkel aktivitet/tävling i montern är alltid trevligt men det ska gå fort att genomföra för du vill ju ha en god genomströmning av besökare i din monter.
- Kvällsaktiviteter är också trevligt men det kan vara svårt att få kunder att stanna. Kolla upp om det finns evenemang som intresserar just din kund och boka i god tid. Likadant när det gäller restaurangbesök. Var påläst på bra matställen och se till att ha bokat bord i god tid.
- Glöm inte att titta dig omkring och hälsa på dina montergrannar. Finns alltid någon dag som är lugnare på mässan och ta dig tid att gå runt och presentera dig för dina grannar och vad du kan erbjuda.
- Genom att vara aktiv i din monter och agera utåtriktat och glatt skapar du en trevlig atmosfär som kommer att dra till sig både besökare och montergrannar!
När mässan är över är det uppföljning som gäller. Är man ett större företag är det bra att redan innan mässan avdelat personal som inte deltagit under själva mässan. De kan sammanställa och hantera de intressanta besök och förfrågningar som gjorts i montern. Kan handla om ett enkelt mail där man tackar för visat intresse och att man återkommer inom några veckor. Det kan vara offerter som ska iväg, möten som ska bokas etc.
Monterpersonalen har haft slitiga dagar och har oftast jobb som släpar på hemmaplan och ska därför avlastas i möjligaste mån. Det gäller att synas även efter mässan och visa att man är aktiv och engagerad!
Finns mycket man kan hitta på för ett trevligt och framgångsrikt mässdeltagande. Inga idéer är för dumma och i dagens mediabrus och konkurrens inom de flesta branscher så gäller det att hitta det där lilla extra som gör att man sticker ut!
Lycka till och dela gärna av er om ni har några bra tips så kan vi publicera dem här på bloggen.
Här kommer avslutningsvis lite fakta från Elmia Subcontractor 2012:
Antal besökare: 14 115 st
Antal utställlare: 1 175 st
Deltagarnationer: 29 st